X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal
نامه ها و پرسش ها
به وبلاگ ما خوش آمدید - لطفا صفحه را تا پایان مشاهده کنید
تبلیغات

نامه ها و پرسش ها

پاسخ سوال شما از مشاوران سایت تدبر - Tadabbor.org
درخواست نقد مقاله ی " واژه های دخیل سومری در قرآن"
به نام خدا
سلام
خواهشمندم نظر صائب خویش را در مورد مقاله " واژه های دخیل سومری در قرآن " اثر شاهپور نوروزی بیان فرمایید. با سپاس
آدرس در گوگل:
دانلود کتاب واژه های دخیل سومری در قرآن | اندیشه و مذهب | شاهپور نوروزی
ebook.veyq.ir › اندیشه و مذهب
پاسخ سوال شما
سلام علیکم
مقاله را مطالعه کردم. جالب بود. کاش منابع را در درون متن نیز استناددهی می کردید. نظر تخصصی درحیطه علمی بنده نیست. موفق باشید.
محمد مهدی شاه آبادی

براساس پاره ای شواهد بهشت آدم جنبه ی مادی داشته و درجایی از کره زمین قرار داشته است:
1) خداوند می فرماید که می خواهم خلیفه ای را در روی زمین قراردهم.
2) خداوند آدم را از خاک روی زمین آفرید. (شیطان علت سجده نکردن خود را آز خاک بودن آدم ذکر کرده است)
3) خداوند به آدم و حوا فرمود که به این درخت (شجره ) نزدیک نشوید. تا آنجا که می دانیم درختان روی زمین می رویند.
4) شیطان رانده شده ی درگاه خداوند است و نمی تواند نه به بهشت برزخی و نه به بهشت اخروی وارد شود. (تا بتواند آدم را فریب دهد.)
5) بر اساس حدیثی از امام صادق علیه السلام ،بهشت آدم باغی از باغ های دنیا بوده است.
6) بهشت و جهنم (برزخی و اخروی) بر اساس اعمال و کردار افراد داده میشود و هنوز حضرت آدم کاری نکرده بود که پاداش آن بهشت باشد.
7) اگر بهشت آدم فقط باغی پر نعمت و دنیوی بوده است و چنبه ی تقدس نداشته شیطان می توانست وارد آن شود (شیطان پیش از وارد شدن در بهشت آدم از فرمان خداوند در سجده به آدم و مقام خلیفه الهی بودن آدم ، مرتکب عصیان شده بود.)
8) منظور از واژه ی هبوط فقط " از بالا به پایافتن " نیست تا استدال شود که بهشت در جایی از آسمان و یا کرات دیگر قرار داشته است. (شما با دشواری های سفر به کرات دیگر آشنایی دارید. مثلا نیاز به سفینه فضایی ، بی وزنی ، وجود کمربند خطرناک وان آلن در اطراف زمین و...)
همچنین بر اساس برخی روایات برخی از مکان های مقدس بخشی از بهشت (برزخی) و برخی از مکان ها مانند صحرای برهوت بخشی از جهنم شمرده شده است.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : لطفاً در این قسمت تنها سوالات خود را قرار دهید. نکات و پیام ها را در بخش مربوطه وارد نمایید.
ضمناً موارد 3 و 8 طرح شده اشکال دارد.

مسعود ورزیده

وقتی شیطان از بهشت بیرون رانده شد، چطور دوباره وارد بهشت شد؟

محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شیطان از مقامی که داشت بیرون رانده شد. آن بهشتی که حضرت آدم در آن بودند بهشت آخرت نبود یا باغی از باغ های عالم دنیا بود یا باغی از عالم برزخ.

          

نظرات کاربران (شاهپور نوروزی)

1) : این باغ جنبه  دنیوی داشته است زیرا که در قران به فراوانی نعمت وصف شده و دستور به خوردن و آشامیدن داده شده است ، درضمن حضرت آدم کاری یا عملی انجام نداده بود تا پاداش آن بهشت باشد. در ضمن کسی که وارد بهشت می شود در آن مخلد و جاودان است و از آن رانده نمی شود.

ابراهیمی (داور) : جمله «درضمن حضرت آدم کاری یا عملی انجام نداده بود تا پاداش آن بهشت باشد» که شما فرمودید صحیح نمی باشد زیرا قبل از هبوط حضرت آدم (ع) هنوز دین و شریعتی نبوده تا تکلیف آور باشد و در نتیجه تکلیف بهشت و جهنم وعده داده شده باشد.

قد حضرت آدم علیه السلام
با سلام در برخی از منابع آمده است که طول قد ایشان 30 متر و عرض شانه ی ایشان حضرت متر بوده است، حتی در تاریخ انبیاء عمادزاده اصفهانی آمده است که سر ایشان به ابرها می رسید و به همین سبب موی سر ایشان ریخت.
انسانی به این بزرگی باید سیبی به اندازه ی یک هندوانه یا خربزه را باید بخورد تا سیر شود، نظر شما چیست؟
پاسخ سوال شما
سلام علیکم
در منابع روایی ما تا جایی که بنده گشتم تنها یک روایت مبتنی بر بلندی قد حضرت آدم آمده است:
از امام صادق (ع) پرسیدم در ازاى قد آدم هنگامى كه بزمین فرود شد چه اندازه بود و درازاى حوا (ع) چه اندازه بود؟ فرمود: در كتاب على بن ابى طالب یافتیم كه خدا عز و جل چون آدم (ع) و همسرش حوا (ع) را بزمین فرود آورد دو پاى آدم روى گردنه كوه صفا بود و سرش زیر افق آسمان و راستى كه بخدا از آزار گرماى آفتاب كه باو میرسید شكایت كرد، خدا عز و جل بسوى جبرئیل وحى كرد كه آدم از اینكه گرمى آفتاب باو میرسد و اثر میكند شكایت دارد و جبرئیل او را درهم فشرد و درازاى او را هفتاد ذراع بذراع خودش ساخت و بحواء (ع) هم فشارى داد و درازاى او را سى و پنج ذراع بذراع خودش ساخت.(الكافی، ج‏8، ص: 233)
اما در سند این روایت، مقاتل بن سلیمان وجود دارد که وثاقت او ثابت نشده و به همین دلیل حدیث ضعیف می باشد.
لذا این مطلب اثبات نشده است.

زندگی حضرت آدم علیه السلام در شهر مکه
با سلام
گفته شده است که حضرت آدم پس از رانده شدن از بهشت در سرزمین مکه آمد و حوا را در سرزمین عرفه یافت و در شهر مکه دفن گردید که حضرت نوح جسدایشان را به شهر نجف آورد.
در قرآن آمده است که حضرت ابراهیم هنگامی که فرزندش اسماعیل و همسرش هاجر را به امر الهی به مکه آورد ، هنوز اثری از خانه ی کعبه و چاه زمزم نبود و ابراهیم فرمود که خداوندا من خانواده ام را به سرزمینی غیرذی زرع و بدون کشتزار و درخت آورده ام ، پس چگونه این سرزمین جایگاه زندگی حضرت آدم بوده است؟
همچنین در حدیثی آمده است که مسجد کوفه محل خانه ی آدم ، خانه ی ادریس ، خانه ی نو علیهم السلام بوده است.
و نیز قبر منسوب به هابیل بن آدم در سوریه است ، شما این تناقضات در محل زندگی آدم را چگونه توضیح می دهید.
پاسخ سوال شما
سلام
تناقض به این معنی است که دو جمله به هیچ وجهی هر دو صحیح ناشند باهم

من مرد هستم
من مرد نیستم

هر دو درست نیست و این دو جمله مثال خوبی برای تناقض است

آیا آدم در مکه زندگی طولانی کرد؟ نه
آیا بنای اولیه کعبه را بنا کرد که تخریب شده بود؟ بله
آیا در نجف دفن شد به علت طوفان نوح ؟ بله
آیا سرزمین مکه خشک و بدون زراعت بوده ؟ بله
آیا مسجد کوفه زمانی از حیات آدم و .. را به چشم دیده ؟ بله
آیا امکان دارد که قبر هابیل در سوریه باشد؟ بله

در سوال شما اصلا تناقضی وجود ندارد
البته به عمر طولانی پیامبران سلف و البته شهرنشین نبودن آنان هم توجه کنید
موفق باشید
حسین عالمی

برچسب ها : دفعات بازدید : 62
| لینک ثابت | نسخه قابل چاپ | امتیاز :
rss نوشته شده در تاریخ 28 آذر 1390 و در ساعت : 7:20 ب.ظ - نویسنده : fuzuli
آخرین مطالب نوشته شده
صفحات وبلاگ
Copyright © 2011 by fuzuli.samenblog.com | designed by samenblog.com