X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal
شهادت غلام ترك امام حسين (ع)
به وبلاگ ما خوش آمدید - لطفا صفحه را تا پایان مشاهده کنید
تبلیغات

شهادت غلام ترك امام حسين (ع)


 گفته شد كه حضرت سيدالشهداء "ع" را غلام تركي بود در نهايت صلاح و سداد و قاري قرآن بود در روز عاشورا آن غلام باوفا خود را بر صف مخالفان زد و رجز خواند:

البحر من طعني و ضربي يصطلي      و الجو من سهمي و نبلي يمتلي

اذا حسامي في يميني ينجلي              ينشق قلب الحاسدالمبجل

 پس حمله كرد و بسياري از مخالفان را بدرك فرستاد و بعضي گفته اند هفتاد نفر از آن سياهرويان را بخاك هلاك افكند و آخر بتيغ ظلم و عدوان بر زمين افتاد،حضرت امام حسين"ع" بالاي سرش آمد و بر او بگريست و روي مبارك خود را بر روي آن سعادتمند گذاشت آن غلام چشم بگشود و نگاهش بآن حضرت افتاد و تبسمي كرد و مرغ روحش ببهشت پرواز نمود.(2)


نظر دكتر سنگري در مجله رشد آموزش راهنمايي ، دوره هفدهم شماره 3

... معلم ديگري در كربلا داريم كه اتفاقا ايراني است. نام او " اسلم بن عمرو" و يا "واضح" است است، گاهي او را سليم يا سليمان هم ناميده اند. اهل منطقه گيلان تا قزوين بوده است. در مدينه به حضرت اباعبدالله پيوسته و سرانجام با او به كربلا آمده است. ايشان دبير بوده و نيز به تركي، عربي و فارسي شعر مي گفت كه متاسفانه جز چند شعرعربي از او چيزي به دست ما نرسيده است.... (1)

 اسلم بن عمرو قدبلند ، خوش سيما و سفيدرو بود.در كربلا بچه ها جمع      مي كرد و برايشان قصه مي گفت. نامه هاي امام را او و برير مي نوشتند كه خيلي هم خوش خط بود ... (همان منبع)


منابع و مآخذ:

1- رشد آموزش راهنمايي تحصيلي ، دوره هفدهم ، شماره 3 _شماره پي در پي 93- آذر 90

 2- منتهي الآمال في ذكر تواريخ النبي و الآل عليهم السلام- زندگي چهارده معصوم ؛حاج شيخ عباس قمي ؛چاپ پنجم 1368؛ ص439.

چند نكته:

1- شعر و شاعري به زبان فارسي از شرق ايران و منطقه خراسان بزرگ و ماوراء النهر  ؛ دو – سه قرن پس از شهادت امام حسين "ع" آغاز مي شود. حتما سروده هاي ابوحفص سغدي و كسايي و ... را بياد داريد.

سرودن شعر فارسي در شمالغرب ايران با آمدن اسدي توسي از خراسان بزرگ  و خمسه ي نظامي گنجوي و شعرخاقاني آغاز شده است.

 

2- كسي كه زبان مادري او فارسي باشد ، نمي تواند بدون لهجه به زبان به تركي سخن بگويد ، وقرائت شعر تركي نيز براي او بسيار سخت خواهد بود.زيرا ، شمار مصوت هاي زبان تركي بيش از مصوت هاي زبان فارسي و عربي مي باشد.

 زبان تركي 9 مصوت دارد ، در حالي كه زبان فارسي 6 مصوت دارد.

مصوت هاي زبان فارسي و عربي كشيده تر از مصوت هاي زبان تركي هستند .

 واجگاه (مخرج) برخي از آواهاي همخوان (صامت) زبان تركي با زبان فارسي و عربي تفاوت دارد.

 تعداد و تنوع زمان در زبان تركي بسيار زياد است. زبان تركي داراي 32 زمان و زبان فارسي داراي 16 زمان مي باشد. مثلا در زبان تركي و انگليسي زمان آينده در گذشته وجود دارد كه فهم آن براي غير ترك ها بسيار مشكل خواهد بود. مثل : گله جك ايميشَم. همچنين زمان هايي مانند: اوخو موشيموشام.

 افعالي كه دو مفعول مي گيرند : يازديرتماق (نويسانيدن) ؛ افعال انعكاسي (يوماق: شستن - يوُيونماق : خود را شستن، حمام كردن).

 حق بدهيد كه ياد گرفتن 32 زمان براي كسي كه زبان او تركي نيست ، بسيار دشوار خواهد بود.

 

3- شيخ عباس قمي از علماي محقق و زاهد دوره ي رضاخان پهلوي بود. شيخ عباس قمي به علم رجال و حديث آگاهي كافي و وافي داشته و در اين علوم اجازه روايت حديث از علماي زمان خود گرفته است. بنابراين بايد سخن شيخ عباس قمي را حجت و برهان شمرده و ترك بودن اين غلام باوفاي امام حسين"ع"  را پذيرفت.


برچسب ها : ,,, دفعات بازدید : 222
| لینک ثابت | نسخه قابل چاپ | امتیاز :
rss نوشته شده در تاریخ 26 فروردین 1393 و در ساعت : 12:41 ب.ظ - نویسنده : fuzuli
آخرین مطالب نوشته شده
صفحات وبلاگ
Copyright © 2011 by fuzuli.samenblog.com | designed by samenblog.com